Jaké bude další směřování Czech Digital Solutions?

Další rozvoj digitálního katalogu českých firem Czech Digital Solutions byl hlavním tématem setkání zástupců podnikatelů, Hospodářské komory a Ministerstva zahraničních […]

Další rozvoj digitálního katalogu českých firem Czech Digital Solutions byl hlavním tématem setkání zástupců podnikatelů, Hospodářské komory a Ministerstva zahraničních věcí.

Online katalog českých IT firem Czech Digital Solutions (CDS) vznikl v roce 2021 ze společné iniciativy Hospodářské komory, Ministerstva zahraničních věcí, ICT Unie a firmy DirectIT. Zájemci v něm najdou na jednom místěřešení, která české firmy z oboru IT a komunikace nabízejí svým zahraničním partnerům. Často se jedná o sofistikované aplikace, třídění sběru dat, systémové integrace a podobně.

Hospodářská komora nyní analyzuje dosavadní fungování portálu CDS. „Čeští ekonomičtí diplomaté musí mít aktuální informace o našich firmách. Podle mého názoru by Czech Digital Solutions měl být podrobnější, katalog by mohl být bohatší, aby bylo zřejmé, že Česko má na digitálním trhu co nabízet,“ uvedl Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory v úvodu setkání.

Pokud bude zájem, nabídka CDS by se mohla rozšířit o další technologické obory. I zde mají české firmy co nabídnout, jsou konkurenceschopné a také technologicky pokročilé. Aleš Kučera – předseda Sekce pro podporu podnikání a digitální agendu vítá spolupráci se státem: „Stane se, že přijde nabídka ze země, odkud by to člověk nečekal – třeba z centrální Ameriky nebo Afriky. Tady je pak pomoc od Ministerstva zahraničních věcí neocenitelná – je nutné zorientovat se v tématech, která tam rezonují, udělat si představu o místních poměrech, o tom, jak tam vypadá podnikání.“

Náměstek ministra zahraničních věcí Jiří Kozák zdůraznil, že pro budoucí rozvoj exportu českých IT řešení do zahraničí je třeba lepší koordinace a spolupráce: „V Česku se vymýšlí a vyvíjejí skvělé věci a projekty, jen komunikace a výměna informací mezi firmami, univerzitami a výzkumnými pracovišti by mohla být lepší. Ve světě je patrný trend, že firmy, stát a regionální vlády nebo i municipality chtějí kompletní řešení. Neobjednají si třeba jen chytrý semafor, ale rovnou celé řešení pro dopravu, a na to se musíme připravit.“

Ministerstvo zahraničních věcí připravuje podle Heleny Schulzové, zastupující ředitelky Odboru ekonomicko-vědecké diplomacie, pro podnikatele pravidelně například Mapu globálních oborových příležitostí. Nabídla firmám z platformy CDS mj. zapojení do tzv. projektů na podporu ekonomické diplomacie (PROPED), kde lze získat pomoc od zahraničních ambasád s finanční podporou. Informace z Mapy a účast v PROPEDu může podnikatelům pomoci si udělat představu o poptávce od zahraničních klientů. Tomáš Píša z MZV pak doplnil, že z makroekonomického pohledu je např. ve Velké Británii podíl služeb na HDP i na exportu výrazně převažující, tam by se měla ČR posunout. Katalog najdete na webové stránce Czech Digital Solutions,  je provozován ve spolupráci se společností DirectIT. Zaměřuje se primárně na firmy, které jsou schopny svá digitální řešení exportovat.